LV

Sārmains uzturs

Sārmaina uztura nozīme cilvēka organismā

Optimālai cilvēka veselībai un enerģijai ir ļoti svarīgi organismā uzturēt sārmainu vidi. Palielināts skābes daudzums organismā ir cēlonis dažādām veselības problēmām, kas ir saistītas ar neveselīgu ēšanu: aptaukošanās, liekais svars, gremošanas problēmas, alerģijas, hronisks nogurums, sirds un asinsvadu slimības, diabēts un citas slimības.

Cilvēka organisma vidi veido ēdiens, kādu lietojam uzturā un tas, vai dzeram ūdeni. Rafinēti un termiski apstrādāti produkti, neatkarīgi no tā, vai to izcelsme ir no augu vai dzīvnieku valsts, pārsvarā organismā veido skābu vidi. Sārmainu vidi veido galvenokārt augļi un dārzeņi, kas nav termiski apstrādāti.

Ierastākie, ikdienā lietojamie produkti, kas veido skābu vidi, ir gaļa un gaļas izstrādājumi, zivis, siers, makaroni, kafija, visi konservi un marinētie produkti, maize (īpaši baltmaize), milti un miltu produkti (cepumi, kūkas, pankūkas un citi), pasterizēts piens, pupas, cukurs, sāls, sviests, melnā tēja, dārza zemenes, dzērvenes un citi.

Savukārt sārmainu vidi veidojošie produkti ir daudzi zaļumi, svaigs biezpiens, citroni, kivi, griķi, savvaļas rīsi, kāposti, brokoļi, burkāni, ķirbji, spināti, ķiploki, diedzēti graudi, tumšās vīnogas, zāļu tējas bez cukura un citi.

Kalcijs, magnijs, kālijs un nātrijs ir četras galvenās minerālvielas, kas nosaka vai ēdiens ir skābu vai sārmainu vidi veidojošs. Augstāk minētie skābu vidi veidojošie produkti savas vērtīgās uzturvielas ir zaudējušas apstrādes procesā, bet dzīvnieku valsts produkti pēc to bioloģiskā sastāva ir skābi saturoši. Lai organisms uzturētu sārmainu vidi, uztura sadalījumam ir jābūt šādam: 80 procenti sārmainie ēdieni un 20 procenti skābu vidi veidojošie ēdieni. Mūsdienās šī attiecība lielākajai daļai cilvēku ir pretēja, un viņu uzturā galvenokārt dominē skābu vidi veidojošie produkti, tādi kā gaļa, gaļas izstrādājumi, piena produkti, ātrās uzkodas, saldumi, cepumi, brokastu pārslas utt. Šie visi nosauktie produkti ir skābu vidi veicinoši un ir cēlonis augstāk minētajām veselības problēmām.

Magnijs ir sārmainu vidi veidojošs minerāls, kas ir atrodams galvenokārt augu valsts produktos. Organismā magnijs galvenokārt atrodas kaulos (60-65%), muskuļos (25%) un šūnās. Atšķirībā no citām minerālvielām organisms pats to neražo, un to ir nepieciešams uzņemt ar uzturu.

Veselīgākie un uzturvielām bagātākie magnija avoti ir spināti, zaļās biešu lapas, dateles un vīģes. Arī banāni, kivi, persiki, avenes, brokoļi, zaļie salāti, selerijas, tomāti, briseles kāposti un dažāda veida sēklas (ķirbju, saulespuķu, sezam un linsēklas) satur pietiekami daudz magnija. Lazdu rieksti, mandeles, Indijas rieksti un valrieksti ir lielisks magnija avots.

Kalcijs ir viens no visvairāk sastopamajiem minerāliem organismā.

Veselīgākie un bagātākie kalcija avoti ir spināti, rāceņi, brokoļi, zaļās pupiņas, dateles, vīģes, avenes. No riekstiem un sēklām: mandeles, valrieksti, Indijas rieksti un sezamsēklas.

Tradicionāli piens tiek uzskatīts par vērtīgu kalcija avotu. Taču piena produktu lietošana izraisa paaugstinātu skābes daudzumu organismā. Turklāt piens satur piena cukuru – laktozi, ko lielākā daļa cilvēku pārstrādā ar grūtībām.  Kā jau visi dzīvnieku valsts produkti, arī piens satur daudz tauku un galvenokārt piesātinātos taukus, kas nav uzskatāmi par veselīgas diētas sastāvdaļu. Labākajā gadījumā šie tauki tiek izmantoti enerģijas radīšanai fiziskās slodzes laikā, bet sliktākajā - uzkrājas ap artērijām un veicina asinsvadu problēmas.

Kālijs un Nātrijs ir divas galvenās minerālvielas, kas uztur elektrolītu līdzsvaru šūnās un organismā. Ēdieni ar augstu kālija saturu ir ļoti svarīgi sārmu-skābju līdzsvara nodrošināšani organismā.

Veselīgākie un bagātākie kālija avoti ir banāni, avokado, spināti, vīnogas, dateles, mango, bumbieri, avenes. No riekstiem: lazdu rieksti, Indijas rieksti un mandeles. Arī lielākā daļa sēklu satur kāliju.

Veselīgākie nātrija avoti ir selerijas, tomāti, zaļie lapu salāti. Cilvēki mūsdienās pārsvarā šo minerālvielu uzņem, lietojot sāli. Sāls ir ļoti spēcīga viela, kas izraisa ūdens aizturi organismā, izjauc elektrolītu līdzsvaru starp šūnām un ir cēlonis paaugstinātam asinsspiedienam. Vajadzētu izvairīties no sāls lietošanu uzturā vai kā alternatīvu izmantot jūras sāli.

Dzelzs spēlē nozīmīgu lomu skābekļa transportēšanā uz visām organisma sistēmām.

Veselīgākie un bagātākie dzels avoti ir spināti, biešu lapas, salātu lapas, lēcas, brokoļi, puravi, sparģeļi, plūmes, upenes. No sēklām tiesi ķirbju sēklas ir lielisks dzelzs avots.

Mangāns ir enzīmu sastāvā, kas piedalās vielmaiņas procesā. Veselīgākie un bagātākie mangāna avoti ir kāposti, biešu lapas, spināti, vasaras ķirbji, zaļās pupas, brūnie rīsi, brokoļi, ogas, sezamsēklas,

Tieši augu valsts produkti spēlē nozīmīgu lomu optimālai veselībai un enerģijai. Tāpēc pēc iespējas vairāk vajadzētu lietot uzturā dažāda veida zaļumus, kāpostus, salātu lapas, spinātus, biešu lapas, selerijas, gurķus, puravus, kas satur ļoti daudz sārmainu vidi veidojošus minerālus.

Ir svarīgi ēst sabalansētu uzturu un dzert ūdeni!